gondole w wenecji

Wenecja aż do 1846 roku do Wenecji można było dostać się jedynie drogą morską: miasto było wyizolowane z życia lądowego. Obecnie na wyspę można wprawdzie dojechać autem, jednak warto wiedzieć, że nadal poruszanie się po wyspie będzie zdecydowanie najprostsze za pomocą łodzi. Nadal to właśnie za pomocą łodzi zaopatruje się restauracje w towary i nadal to właśnie łodzie grają rolę taksówek.

Większość łodzi widocznych obecnie na ulicach/kanałach Wenecji należy do klubów wioślarskich (jest ich ko. 20). Prywatnych łodzi nie ma zbyt wiele, nie dlatego, że są drogie lub ze poruszanie się po mieście jest obwarowane podatkami. Wenecjanie z reguły nie mogą sobie pozwolić na posiadanie własnej łodzi ze względu na brak miejsca do jej zaparkowania!

Oglądając łodzie w Wenecji szybko zauważymy, że różnią się między sobą. Znane z filmów gondole to tylko jeden z kilku typów łodzi, które możemy zaobserwować w Wenecji. Gondole są wąskie, przeznaczone do przewozu osób, obsługiwane są przez jednego lub dwóch gondolierów.
Jest jeszcze typ caorlina: największa łódź, sześciowiosłowa, służąca do przewozu towarów. Mniejsza: sandolo, przeznaczona do obsługi przez cztery wiosła. Dość masywna i chyba najbardziej wielofunkcyjna spośród wszystkich typów łodzi. Najmniejsza i najbardziej delikatna, obsługiwana w przeszłości głównie przez kobiety to łódź mascareta.

Najpopularniejsze są oczywiście gondole. Ich obecny kształt jest znany od tysiąca lat (z pewnymi modyfikacjami). Wszystkie gondole muszą mieć dokładnie 14 m długości. Co ciekawe, gondola zawsze jest asymetryczna: dzięki temu łatwiej jest utrzymać obrany kierunek, gdy łodzią kieruje tylko jeden wioślarz. Gondolę buduje się około trzy miesiące. Kosztuje majątek: około 13 do 15 tyś dolarów. Według wioślarzy jednak, jej wytrzymałość jest obliczana na średnio 25 lat.

Poruszając się gondolą po mieście, wioślarz musi obserwować piaszczyste łachy zmieniające swoje położenie. Są niebezpieczne dla lodzi: mogą ją wywrócić lub po prostu uszkodzić. Ważne jest także, aby wioślarz sprawnie, szybko i umiejętnie wymijał inne łodzie poruszające się po kanałach. Dlatego, tak ważne jest, aby łódź miejska była zwrotna i dobrze wyprofilowana – dlatego łodzie są tak drogie. Dodatkowo, ważny jest kształt drewnianej dutki czy wiosła. Jakiś czas temu naukowcy stwierdzili, że wioślarz o średniej budowie ciała jest w stanie wiosłować gondolą o prawie jednotonowym obciążeniu z takim wydatkiem energii, z jakim szedłby ulicą. Sami przyznacie, że to niezły wynik.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *