Rowery składane do przewożenia autobusem i samolotem

Podróżowanie wraz z rowerem wydaje się niezłą gratką dla prawdziwych piechurów. Jak podróżować z rowerem?
Wszystko zależy od tego, jakim środkiem transportu będziemy się poruszać.
Na przykład, przewożąc rower PKP, dopłacamy do niego opłatę zryczałtowaną: w Polsce jest to 9 zł, niezależnie od długości trasy. Przewiezienie roweru w niemieckich Deutsche Bahn kosztuje 5 euro. Również niezależnie od długości trasy.

Gdy przewozimy rower samolotem, musimy wykupić specjalną opcję: nie można spakować go do luku bagażowego. W przypadku wyjazdów samochodowych, sprawa jest najprostsza: rower można zapakować na dach samochodu. Jeśli weźmiemy pod uwagę natomiast wojaże autobusowe – tutaj sprawa wygląda bardzo różnie. Niejednokrotnie kierowcy pozwalają schować w całości rower w luku bagażowym w dużym autokarze, jeśli akurat miejsce nie jest zajęte przez bagaże.

Nowoczesne rowery składane

Ciekawym rozwiązaniem dla osób, które chcą podróżować dużo z rowerem może być zakup modelu składanego. Jest to zwykle spory wydatek – ciężko tutaj o rower, którego cena jest niższa niż 2 tys zł. Nowoczesne rowery składane, na przykład marki Dahon, Tern, czy Strida, składają się błyskawicznie – to już nie sa toporne mechanizmy z czasów, kiedy większość obecnych trzydziestolatków dostawała nieśmiertelnego składaka na komunię. Obecnie, rowery składane nalezą do klasy luksusowej. Składa się je błyskawicznie, dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii w budowie całego mechanizmu. Po złożeniu, mogą mieć wymiary ok. 40 x 40 x 50 cm.

Do jakich rozmiarów składają się rowery składane?

Aby złożony rower miał tak niewielkie gabaryty, musi mieć niewielkie koła. O ile składane są pedał, rama i kierownica, o tyle już same koła w żadnym rowerze składanym nie będą nigdy składane. Im większe więc koła, tym większy będzie rower po złożeniu. Największe składaki mają koła o średnicy 26 cali. Najmniejsze natomiast mają koła o wielkości 16 cali, a sprzedawcy, którzy je oferują w sklepach rowerowych, muszą napisać na etykiecie, że jest to faktycznie rower składany dla dorosłych. Takie mini rowery jednak nie są wolniejsze niż standardowe, klasyczne rowery o większych kołach. Dzięki odpowiedniemu zastosowaniu przekładni, nawet małe rowery składane jadą tak szybko jak klasyczne rowery górskie o kołach 24.

Rowery składane – jaką wielkość kół wybrać?

Zwykle o tym, jak rower poradzi sobie w terenie decyduje nie wielkość jego koła, ale rodzaj zastosowanych opon. Rowery trekkingowe, przeznaczone do jazdy sportowej, wyczynowe, czy nawet MTB składane mają duże, szerokie koła z pokaźnym bieżnikiem. Można wjechać z nimi na drogę szutrową, można podróżować po górach, bezdrożach i piaszczystych ścieżkach. W tym wypadku jednak warto zainstalować opony, a te – ograniczają możliwość złożenia roweru składanego do minimum.

Rowery składane dla kobiet

Rowery składane mogą mieć najróżniejszy kształt. Od typowego górala, przez holenderkę i damkę, aż po futurystyczne modele, które kształtem są zupełnie do tradycyjnego wyobrażenia o rowerach w Europie niepodobne. Nowoczesne składaki dla kobiet zwykle mają obniżoną ramę i są jednak lżejsze. Często występują w kolorze białym, nude lub ecru. Szukając damskiego roweru składanego nie zwracajmy uwagi na wysokość roweru – ta jest w całości regulowana. Zarówno jeśli chodzi o wysokość siodełka, jak i wysokość kierownicy. Lepiej jest zwrócić uwagę na pierwotne położenie kierownicy – jedne modele są przeznaczone do utrzymywania pionowej postawy ciała, inne do schylania się jak w tradycyjnym góralu.

Rowery składane do codziennego użytku

O ile mówimy tutaj o spakowaniu roweru do przewiezienia samolotem, o tyle trzeba jednak pamiętać, że głównym przeznaczeniem składaka jest jednak funkcjonowanie w mieście. Spokojne rowery składane o mini kołach 16 cali mają tak niewielkie wymiary po złożeniu, że z powodzeniem zmieścimy je pod biurkiem w pracy. Wniesienie ich na ramieniu po schodach ruchomych do metra, czy wejście do zatłoczonego tramwaju nie jest w tym przypadku tak dotkliwe jak wówczas, gdy mamy do dyspozycji jedynie rower klasyczny, bez składanej ramy. Dzięki niskiej wadze możliwe jest przesiadanie się ze ścieżki rowerowej do środków komunikacji miejskiej.

Rowery składane swego czasu zdobyły w Polsce popularność ze względu na to, że są proste w przechowywaniu. Małe przedpokoje i mikroskopijne mieszkania w blokach nie dają wielkiego pola manewru – zwykle trzeba rower umieścić w garażu lub liczyć na to, że nie będzie ukradziony z korytarza. Kompaktowe rowery składane można wnieść spokojnie do domu i umieścić w schowku, a następnie zamknąć drzwiczki do szafki i zapomnieć o widoku sprzętu w czasie mieszkania w domu.

Jakie akcesoria rowerowe dokupić do składaka?

Nowoczesne rowery składane często wymagają specjalnych pokrowców, walizek i torebek na kółkach. Są pomocne nie tylko w utrzymywaniu składaka w ochronie przed kurzem, ale też zabezpieczają go przed zarysowaniami i uszkodzeniami w czasie transportu. Gdy będziemy wędrowali z bagażami po lotnisku, wówczas podziękujemy sobie za zakup walizki na kolka przystosowanej do transportowania roweru składanego. W sklepach znajdziemy specjalne walizki z usztywnianymi ściankami do przewożenia rowerów składanych – tak jest w przypadku marki Dahon, ktora wypuszcza na rynek torby dedykowane wprost do swoich modeli składaków, ale ze znalezieniem toreb innych marek też nie powinno być problemów.

Czym różni się rower składany od tradycyjnego roweru?

Rowery składane w praktyce dają taki komfort jazdy, jaki odczuwamy poruszając się na tradycyjnym modelu. Rożnicą jest ułożenie rąk – w wielu modelach rowerów składanych renomowanych marek kierownica jest dość wąska, co wymusza na nas specyficzną, ale nadal wygodną pozycję.
Przeciętny użytkownik odczuje też, że mały rower składany ma niesamowitą zwrotność. Małe koła i dobrze wyprofilowana kierownica powodują, że taki rower jest bardzo czuły na nasze ruchy. Dla wytrawnego rowerzysty jest to oczywista wartość, za którą warto zapłacić każde pieniądze. Dzięki temu, że jest to wąski rower, odczujemy również, że poruszanie się nim w miejskim zgiełku również wydaje się nieco łatwiejsze niż wtedy, gdy robimy to rowerem tradycyjnym. Łatwiej jest przejechać obok sznura samochodów na wąskiej jezdni, łatwiej nie zahaczyć nikomu o lusterko samochodowe, łatwiej też wjechać do wąskiej uliczki.

Jaki rower składany wybrać?

Najtańsze modele nie mają żadnych biegów, mają małe koła i kosztują około 2 tys złotych. Nie są to złe składaki – świetnie spełnią swoją rolę i będą przede wszystkim nieawaryjnie składały się przez długie lata podczas naszych wycieczek. Warto jednak przyjrzeć się bliżej droższym modelom. Wśród nich są rowery składane elektryczne. Tutaj jazda jest wspomagana przez energię generowaną przez akumulator, ładowany jednorazowo na kilka godzin ostrej jazdy.
Idąc jednak dalej w rozważaniach nad tym, jaki rower kupić, należy zwracać uwagę na to, do jakich rozmiarów składa się – to ważne, gdy mamy auto i będziemy nim często podróżować z rowerem. Zdecydowanie też trzeba zwrócić uwagę na wagę roweru oraz na to, jakie opcje dodatkowe są dostępne w cenie. Czasami jest to bagażnik, czasami błotniki. Koniecznie też trzeba zwrócić uwagę na to, ile biegów ma rowerów. W mniej złożonych modelach będą to 3 biegi. 3-biegowe rowery składane są dobre, ale jeszcze lepsze są te, które mają biegów 6. 9 i 10 biegów w rowerze to natomiast luksus, który też kosztuje, ale użytkownicy takich składaków jednoznacznie twierdzą, że warto zapłacić większe pieniądze za polepszenie jakości podróżowania. Konieczne jest też przyjrzenie się, jaka jest tarcza w rowerze, czy hamulce są na jedno, czy na dwa koła. Jeśli tarcza znajduje się w przednim kole i jest duża, wówczas osiąganie dużych przyspieszeń będzie prostsze niż w rowerze, w której takowej tarczy na przodzie nie ma.

Serwis rowerów składanych

Decydując się na zakup drogiego roweru składanego koniecznie też trzeba wziąć pod uwagę to, czy marka roweru, w który inwestujemy, żyje. Czy w Polsce znajdziemy serwis takich rowerów, ile kosztują części zamienne? Tutaj niestety trzeba stwierdzić, że rynek nie jest rozwinięty. Mamy w Warszawie zaledwie jeden sklep, który jest zresztą jedynym w Polsce stacjonarnym oddziałem Dahona. Jest to praktycznie jedyna szansa, aby zobaczyć Dahon na żywo i odbyć jazdę próbną przed zakupem. W sklepie jest też serwis, który na szczęście przyjmuje rowery wysyłane z terenu całej Polski kurierem. Rowery składane są też oferowane przez sieciówki – nawet Decathlon, ale jednak w bardzo ograniczonym wymiarze. Niestety, w większości przypadków będzie nas czekała przeprawa z zakupem porządnego składaka za granicą.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *